Ressurser for deg som er pedagog
Det er ikkje nøytralt å kutte skulegudstenester
Elever i norsk skole må definere og diskutere egne verdier
Etikkboka - etikk og filosofi
Mobbing i skolen – også et spørsmål om verdier
Stine het hun. Blek og lydløs satt hun bakerst i klassen i alle år. Jeg kan ikke huske at hun snakket, men hun ynket seg når hun ble lugget av de andre jentene eller dyttet av gutta. Mest var hun som luft, usynlig men allikevel til stede. Hun var luft også for lærerne, for hvem brydde seg om Stine?
Den gode skolen
Kvalitet er blitt et moteord. Alle snakker om det. Det skal sikres, både her og der. Egentlig er det en besynderlig ambisjon, for kvalitet, i seg selv, betyr ikke annet enn egenskap eller beskaffenhet (Tanum). Vi må, for å sikre god kvalitet, evne å si noe om hva som kjennetegner denne, altså hva det er vi vil oppnå. God kvalitet i skolen henger derfor nøye sammen med hva vi forventer at skolen skal levere.
Den gode lærer
Det er mangt jeg ikke kan. Men noen ting har jeg da lært. Og mange av de viktigste lærdommer fikk jeg på Uranienborg skole for 30 år siden.